cooperatio

  • Cooperatio

ofundacji slide

O fundacji

Dnia 27 maja 2015 roku została ustanowiona Fundacja działająca pod nazwą „COOPERATIO”. Powołanie do istnienia Fundacji to urzeczywistnione marznie kilkunastu przedstawicieli bydgoskiego środowiska gospodarczego. Ideą, która przyświecała stworzeniu Fundacji było zbudowanie organizacji opartej na współpracy. Osoby, które z wielką pasją stworzyły Fundację, doskonale rozumieją potrzebę współdziałania różnych środowisk, które dzięki takiemu podejściu mogą osiągnąć efekt synergii i zrealizować wspólny cel. W związku z tym postanowiono w ramach jednej organizacji skupić wiele niezależnych podmiotów, które mają dzielić się doświadczeniami oraz wzajemnie się wspierać w realizacji podstawowych celów Fundacji.
Czytaj więcej

nasze projekty slide

Nasze Projekty

Dnia 27 maja 2015 roku została ustanowiona Fundacja działająca pod nazwą „COOPERATIO”. Powołanie do istnienia Fundacji to urzeczywistnione marznie kilkunastu przedstawicieli bydgoskiego środowiska gospodarczego. Ideą, która przyświecała stworzeniu Fundacji było zbudowanie organizacji opartej na współpracy. Osoby, które z wielką pasją stworzyły Fundację, doskonale rozumieją potrzebę współdziałania różnych środowisk, które dzięki takiemu podejściu mogą osiągnąć efekt synergii i zrealizować wspólny cel. W związku z tym postanowiono w ramach jednej organizacji skupić wiele niezależnych podmiotów, które mają dzielić się doświadczeniami oraz wzajemnie się wspierać w realizacji podstawowych celów Fundacji.

  • VII Mistrzostwa Mechaników 2018
  • iElektromobilni 2018

 

Po raz pierwszy w tym roku podczas Poznań Motor Show 2018 - 6 kwietnia - odbyły się I Mistrzostwa Młodych Mechaników "iElektromobilni".

 

Program Rozwoju Elektromobilności to flagowy projekt rządowej Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, która zakłada, że do roku 2025 po polskich drogach ma jeździć nawet milion aut o napędzie elektrycznym. Odpowiedzią na te wyzwania są działania Fundacji Cooperatio, która tworzy inicjatywę iElektromobilni - społeczność, do której zaprasza wszystkich, którym zależy na szerzeniu edukacji związanej z elektromobilnością.

 

Samochody elektryczne to nie tylko futurystyczne konstrukcje, które widzimy w mediach. To także pojazdy o napędzie hybrydowym, które nie tylko dziś coraz częściej kupowane są w salonach z nowymi samochodami, ale także sprowadzane indywidualnie z Zachodu. To właśnie hybrydy zyskują najbardziej na popularności kosztem silników Diesla i stanowią naturalny wstęp do pojazdów w pełni elektrycznych.

 

Tymczasem w polskim szkolnictwie zawodowym temat elektromobilności praktycznie nie jest poruszany. A już za kilka lat będziemy potrzebować wykwalifikowanych mechaników, którzy będą umieli obsługiwać i naprawiać pojazdy elektryczne. Będziemy potrzebować także sprzedawców i pracowników obsługi klienta, którzy naturalnie wspierają mechaników w ich pracy, a których działania są decydujące dla rentowności warsztatu czy dealerstwa samochodowego. Nie zapominajmy także o olbrzymich potrzebach w zakresie infrastruktury potrzebnej do ładowania pojazdów elektrycznych – także i tu niezbędni będą wysoko wykwalikowani pracownicy, których dziś próżno szukać na polskim rynku pracy.

 

"Organizując Ogólnopolskie Mistrzostwa Młodych Mechaników w czasie Poznań Motor Show chcieliśmy włączyć temat elektromobilności do naszych działań edukacyjno-konkursowych - stąd pomysł na organizację pierwszej edycji Mistrzostw właśnie w tej kategorii. To już pewne, że wielka rewolucja związana z elektromobilnością nadchodzi, a na po polskich drogach coraz częściej będą pojawiać się pojazdy elektryczne. Dlatego niezbędne jest przygotowanie przyszłych mechaników do obsługi zarówno coraz bardziej popularnych aut hybrydowych, jak również w przyszłości pojazdów elektrycznych. Chcemy wesprzeć szkoły i pomóc im wyposażyć młodych ludzi w niezbędną wiedzę w tym zakresie" - mówi Adrian Dekowski z Fundacji Cooperatio, organizatora Mistrzostw.

 

Znaczenie edukacji młodych ludzi w rozwoju elektromobilności docenia także największy polski dystrybutor, Inter Cars, który podczas tegoroczego Poznań Motor Show organizował krajowy finał konkursu Youn Car Mechanic. "Rewolucja w zakresie elektromobilności nie nastąpi dziś, czy jutro, ale zdajemy sobie sprawę, że jest nieunikniona. Dlatego dokładamy wszelkich starań, aby wyposażyć w niezbędną wiedzę techniczną współpracujące z nami warsztaty samochodowe, jak również uczniów szkół samochodowych w ramach programu Młode Kadry tak, by byli przygotowani na zmiany, jakie czekają nas w kolejnych latach"- wyjaśnia Radosław Sujka, menedżer ds. szkoleń w Inter Cars.

 

aaelektroic

 

W wydarzenie zaangażowały się m.in. Kolejowe Zakłady Łączności w Bydgoszczy, które produkują m.in. stacje ładowania pojazdów elektrycznych. "KZŁ Bydgoszcz w odpowiedzi na trendy rynkowe i rosnące znaczenie elektromobilności zaprojektowały i wykonały w pełni zarządzalne sieciowo stacje ładowania pojazdów elektrycznych. Obecnie oferujemy 3-fazowe stacje ładowania ecoMOTO o mocy 22kW oraz tzw. przydomowe stacje ładowania do montażu na ścianach, które prezentowaliśmy podczas tegorocznych Mistrzostw w Poznaniu" - mówi Krzysztof Wysocki, Dyrektor ds. Marketingu KZŁ Bydgoszcz.

 

W I Mistrzostwach Młodych Mechaników "iElektromobilni" wzięło udział 19 dwuosobowych zespołów uczniowskich. Uczestnicy rozpoczęli rywalizację od rozwiązania testu teoretycznego, a potem przeszli do konkurencji praktycznych przygotowanych m.in. przez ZF Aftermarket, Kolejowe Zakłady Łączności i Akademię Praktycznych Umiejętności.

 

Na stanowisku Akademii Praktycznych Umiejętności zadaniem uczniów było prawidłowe przygotowanie stanowiska pracy do obsługi pojazdów elektrycznych. "Uczniowie muszą przygotować rękawice dielektryczne do pracy z samochodem elektrycznym. Uczestnicy radzili sobie dość słabo, nie wiedzieli jak ich używać, jak przechowywać i do jakiego poziomu napięcia można je stosować" - wyjaśniał Marcin Makarewicz z Akademii Praktycznych Umiejętności.

 

aarekawice

 

Dwie konkurencje dla uczestników we współpracy z Akademią Praktycznych Umiejętności przygotowały Kolejowe Zakłady Łączności. "Pierwsze zadanie dotyczy diagnostyki układu elektrycznego w samochodzie hybrydowym marki Toyota. Natomiast drugie to podstawy związane z obsługą pojazdów elektrycznych. Przygotowaliśmy 7 piktogramów, które pojawiają się na każdym akumulatorze, a zawodnicy muszą określić, co dany piktogram oznacza. Niektóre sprawiają trudność, ale większość uczestników nie ma problemu z ich rozpoznaniem" - mówi Krzysztof Wysocki, Dyrektor ds. Marketingu KZŁ Bydgoszcz.

 

aaielektorss

 

Na Mistrzostwach związanych z elektromobilnością nie mogło zabraknąć firmy ZF Aftermarket. Tu przyszli mechanicy nie mieli łatwego zadania. "Opracowaliśmy dla młodzieży trzy zadania. Zawodnicy mają przed sobą pewien typ miernika i muszą określić jaki to typ miernika i jakie parametry można nim zmierzyć. Drugie zadanie to symulacja pomiaru – sprawdzamy czy młodzież potrafi ustawić miernik do pomiaru ewentualnego przebicia w izolacji. I ostatnie, chyba najtrudniejsze zadanie – odpowiedź na pytanie o wartość minimum rezystencji przy pomiarze izolacji pojazdu z napędem elektrycznym. Na to pytanie nikt nie odpowiedział prawidłowo. Natomiast z dwoma pierwszymi zadaniami większość zawodników dawała sobie radę" - podsumował Grzegorz Fedorowicz z firmy ZF Aftermarket.

 

aaielektor

 

Pierwsze trzy miejsca zajęły następujące zespoły:

 

  1. Karol Szczygielski, Robert Zabielski - Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych z Radzynia Podlaskiego
  2. Michał Uchaniak, Konrad Parać - Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych z Radzynia Podlaskiego
  3. Hubert Witkowski, Kamil Rzeszuto - Zespół Szkół Budowlanych Poznań

 

Zespołowi z Poznania kibicował opiekun uczniów, nauczyciel z zespołu Szkół Budowlanych w Poznaniu: "Trzecie miejsce zajął dwuosobowy zespół elektromechaników z drugiej klasy naszej szkoły. Obserwowałem jak radzili sobie z poszczególnymi konkurencjami, było widać ich zaangażowanie i nie ukrywam, że w przyszłym roku liczymy na zajęcie pierwszego miejsca. Na razie elektromobilność nie jest ujęta w szkolnych programach nauczania. Natomiast trzeba się spieszyć, bo jest to ostatnia chwila, by rozpocząć edukację młodych ludzi w tym zakresie. Nasi uczniowie wiedzę dotyczącą elektromobilności wynoszą przede wszystkim z praktyk w prywatnych warsztatach samochodowych. Trafiają na praktyki do dobrych warsztatów, gdzie mają szansę dokształcić się w tym zakresie" - powiedział Marek Bartkowiak.

 

W ramach dnia poświęconego elektromobilności odbyła się także debata pt. "Elektromobilność - edukacja, infrastruktura, szanse rozwoju w Polsce", którą prowadziła Joanna Piszcz, redaktor naczelna Motofaktor.pl. W dyskusji wzięli udział: Paweł Leszak, nauczyciel z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Radzyniu Podlaskim, Leszek Karwecki - Koordynator Zespołu ds. Zarządzania Projektami Rozwojowymi w spółce Enea Serwis, Krzysztof Wysocki, Dyrektor ds. Marketingu Kolejowych Zakładów Łączności w Bydgoszczy, Włodzimierz Strzała - prezes PZMOT Bydgoszcz, Krzysztof Kosiedowski - rzecznik elektromobilności, Rafał Kosiński z Akademii Praktycznych Umiejętności oraz Adrian Dekowski z Fundacji Cooperatio.

 

aadebata

 

Wszyscy uczestnicy debaty zgodzili się co do tego, że do rozwoju elektromobilności niezbędna jest szeroko pojęta edukacja nie tylko młodzieży, ale także nauczycieli szkół zawodowych i zawodowych mechaników, u których młodzież odbywa praktyki.

 

"W szkole nie mamy w zasadzie żadnych materiałów pomocnych w kształceniu w kierunku elektromobilności - zarówno do zajęć teoretycznych, jak i praktycznych chociażby samochodu z napędem hybrydowym. Radzimy sobie jak możemy zdobywając tę wiedzę z różnych źródeł i przekazując ją uczniom na zajęciach dodatkowych. W mojej opinii niezbędne są przede wszystkim szkolenia dla nauczycieli, którzy mogliby potem podzielić się swoimi doświadczeniami z uczniami" - mówił Paweł Leszak.

 

"Jeśli chodzi o młodych mechaników, to pokutuje u nich brak oswojenia się z tematem elektromobilności z pewnością spowodowany brakiem dostępu do urządzeń, pojazdów, czy stacji ładowania, które można wykorzystać na zajęciach praktycznych w szkołach, to dało się odczuć. Wiedzieliśmy, że młodzi mechanicy nie do końca czują ten temat" - zauważył Krzysztof Wysocki


.
Jednym z rozwiązań mogłoby by być wprowadzenie nowego kierunku kształcenia. "Dostęp do informacji dotyczących samochodów hybrydowych, czy elektrycznych - chociażby bieżącej obsługi serwisowej - jest trudny i zdobycie ich wymaga czasu i zaangażowania. Te nowe trendy już przyszły, motoryzacja goni do przodu. Mechanik to już w tej chwili bardziej elektromechanik. Elektryka i elektronika działa wtedy prawidłowo, gdy jest sprawna mechanika, te układy są ze sobą bardzo mocno powiązane” - zwraca uwagę Rafał Kosiński.

 

Z kolei zdaniem rzecznika elektromobilności, należy wykorzystać zapał młodych ludzi do zdobywania wiedzy w tym zakresie. "Z przyjemnością patrzę na zaangażowanie młodzieży w Mistrzostwa "iElektromobilni". Jest to niewyczerpany potencjał, który należy wykorzystać. To jest nasze zadanie - szkół, nauczycieli, instytucji, różnego rodzaju organizacji, by rozpocząć współpracę i edukować tych młodych ludzi" - podsumował Krzysztof Kosiedowski.

 

Autor: Joanna Piszcz (motofaktor.pl)

Zdjęcia: Bartosz Pniewski

 

Początek strony